بهترین بسته بندی (قسمت پنجم طراحی بسته بندی) بسته بندی اولیه، ثانویه و تکمیلی

بهترین بسته بندی (قسمت پنجم طراحی بسته بندی) لطفا قبلا “قسمت های قبل “را مطالعه بفرمایید

سوالات مشتریان در طراحی بسته بندی و تعریف بهترین بسته بندی

بیایید قبل از طراحی بسته بندی به چند مورد از سوالات مشتریانی که از ما در مورد بهترین بسته بندی سوال میکنند نگاهی بیندازیم.

 سوالات شما هم ممکن است مشابه آنها باشد:

بهترین بسته بندی را برای پسته یا خرما میخوام میتوانید کمکم کنید؟ یا سوالاتی نظیر این؟

پاسخ: متاسفانه این سوال را باید با سوالات دیگر پاسخ دهیم.

این سوال شباهت زیادی به این سوال دارد که بهترین ماشین برای خرید چیست؟

پاسخ این است: چقدر میخواهید هزینه کنید و چه امکاناتی دارید؟

چقدر فضا دارید؟

برای بازار داخل میخواهید یا صادرات؟

مایل به خرید دستگاه هستید یا خیر؟

چه مدت میخواهید کالا ها را نگهداری کنید؟

سیتم توزیع شما چگونه است؟

در چه فروشگاهها و محلهایی می خواهید فروش داشته باشید و سوالاتی از این قبیل.

 چرا که بهترین بسته بندی با توجه به شرایط و مکان متغییر است.

مثال بهترین ماشین برای خرید کدام است؟

به عنوان مثال ممکن است در نگاه اول برای برخی از مردم بهترین ماشین بنز باشد.

 ولی با دید منطقی تر بهترین ماشین با توجه به انتظاری که از آن داریم کاملا فرق میکند.

چرا که برای مثال بنز در ایران برای مسافر کشی مقرون به صرفه نیست.

 یک کشاورز با بنز سواری نمیتواند میوه جابجا کند شاید برای او وانت نیسان گزینه خوبی باشد.

اگر یک ماشین داخل شهر تهران و ارزان میخواهید پژو 206 و یا پراید گزینه بدی نیست.

 اگر بیشتر  پول دارید،  هیوندای آی بیست و اگر عاشق شتاب هستید شاید بی ام و یا لامبورگینی و ….

لذا بهترین بسته بندی با توجه به شرایط تبیین و تعریف میگردد.

 بهترین بسته بندی برای هر تولید کننده متفاوت است.

 مثل هر مریضی که شرایط آن نسبت به دیگری متفاوت است.

حتی برای بیماریهای یکسان نمیتوان نسخه واحدی در نظر گرفت.

مثلا برای دو صادر کننده به یک کشور واحد ممکن است راه حل بسته بندی متفاوت باشد.

به یکی با منابع مالی بالا یک بسته بندی اولیه بسیار قوی و یک بسته بندی ثانویه معمولی و … ممکن است پیشنهاد شود.

در حالی که به دیگری ممکن است بسته بندی اولیه ضعیف تر با نقش مکمل یک بسته بندی ثانویه توصیه گردد.

طراحی متفاوت بسته بندی اولیه برای یک بازار مشترک برای دو تولید کننده متفاوت

بسته بندی اولیه ماهی دو تولید کننده بصورت متفاوت برای یک بازار هدف

اهمیت بسته بندی اولیه و ثانویه و تکمیلی و نقش تکمیلی آنها

به هر روی برای یک تولید کننده، بسته بندی اولیه، ثانویه، تکمیلی و بسته بندی داخل خط تولید همه اهمیت زیادی دارند.

این بسته بندی ها نقش یکدیگر را تکمیل میکنند.

ممکن است بسته بندی اولیه بسیار خوب و محکم در نظر گرفته شود و بسته بندی ثانویه و تکمیلی ضعیف تر و یا حتی برخی حذف شود.

در مواردی برعکس، و بسیاری راه حلهای دیگر که تبعیت از شرایط تولید کننده، بازار ، زمان و مکان میکند.

نتیجه برای طراحی و انتخاب یک بسته بندی خوب

نتیجه اینکه طراحی بسته بندی و انتخاب بسته بندی تابع شرایط تولید کننده و بازار مصرف و … میباشد.

طراحی انواع بسته بندی اولیه و ثانویه و تکمیلی و حتی بعضا بسته بندی داخل خط تولید بطور همزمان دیده شود.

 طراحی فنی و عملکرد هر یک باید بررسی گردد.

طراحی جداگانه  سبب افزایش هزینه های جابجایی، پرت، ضایعات و کاهش راندمان و افزایش قیمت خواهد شد.

کحال زاده اردیبهشت 98

InterviewTutorial

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *