چگونه بسته بندی طراحی کنیم (قسمت سوم) نقش گرافیک بسته بندی مواد غذایی – دارو و …

 نقش گرافیک بسته بندی و طرح آن در فروش کالاهای مختلف

“لطفا قبلا حتما قسمت اول و  قسمت دوم  را با دقت مطالعه بفرمایید”

عملکرد ظاهری و نقش گرافیک در طراحی بسته بندی مواد غذایی

بالاخره نوبت به عملکرد ظاهری و نقش گرافیک بسته بندی در طراحی بسته بندی مواد غذایی (با توجه به قسمت قبلی مقاله) شد.

همانطور که قبلا گفتم در بسته بندی مواد غذایی هدف اصلی از بسته بندی این است که کیفیت کالا هنگام مصرف مشتری نهایی تا حد امکان نزدیک به کیفیت کالای تازه تولید شده باشد.

میتوان در یک جمله گفت بسته بندی مواد غذایی به حفظ حداکثری کیفیت و کمیت کالا پس از تولید میپردازد.

کیفیت مثل حفظ تازگی یک کلوچه و یا یک خیار پس از بسته بندی

کمیت مثل حفظ وزن و مقدار یک سطل ماست یا یک گونی آرد

بدیهی است که عملکرد  ظاهری بسته بندی نظیر چاپ خوب برچسب ، طرح شکیل بطری و … به همراه

کیفیت خوب کالا

خوشنامی برند

و سایر عوامل

به فروش بهتر کالا در فروشگاه کمک میکند

سایر عوامل شامل قیمت، خصوصیات ویژه کالا، حجم کالا در بسته بندی و … (از حوصله خارج است) نهایتا  منجر به یک تجربه خوب خرید برای مشتری میگردد.

این تجربه خوب او را به خرید مجدد کالا تشویق خواهد کرد اما سهم هر یک از این عوامل نسبت به گرافیک بسته بندی چیست؟.

نقش برند و کیفیت، در فروش و بسته بندی غذایی

دقت کنید که کیفیت کالا، برند و عوامل دیگر نظیر قیمت در فروش بسیار حایز اهمیت است.

اغلب خریداران برای خریدن نوشابه یا سس سالاد و سایر کالاهای دیگر از قبل انتخاب خود را بر اساس تجربه قبلی انجام داده اند.

حال اگر چنین باشد، در بسته بندی مواد غذایی گرافیک بسته بندی چقدر اهمیت دارد؟

 من فکر میکنم وقتی خریدار بین کالای دو برند یا چند کالا از یک برند شک میکند یا میخواهد تجربه خرید مواد غذایی جدید را داشته باشد، به بسته بندی توجه بیشتری میکند.

وقتی کالا جدید است و یا مشتری تصمیم به خرید احساسی و ریسکی میگیرد طراحی ظاهری و گرافیک بسته بندی اهمیت بیشتری برای اثر گذاری دارد.

بسته بندی زیبا در جلب افراد ریسک پذیر و کسانی که به سراغ کالاهای جدید میروند بسیار موثر است.

در واقع طراحی بسته بندی مواد غذایی اگر زیبا باشد این شانس را به برند یا کالای جدید در بازار می دهد که در بین سایر کالاها بهتر دیده شوند. بهتر دیده شدن، شانس خرید توسط افراد ریسک پذیر یا خریداران احساسی را بالاتر می برد.

در آینده این افراد پس از تجربه خوب، آن کالا را به سایرین توصیه خواهند کرد و گرافیک بسته بندی منجر به افزایش فروش خواهد شد.

نتیجه مقایسه طراح و گرافیک و عملکرد طراحی فنی بسته بندی مواد غذایی

در بسته بندی مواد غذایی یک بسته بندی زیبا ولی با محتوی بی کیفیت، در بهترین حالت فقط یکبار توسط افراد ریسک پذیر یا خریداران احساسی خریداری خواهد شد.

این کالاها  خیلی زود از گردونه رقابت خارج میشوند.

حال نقش فنی بسته بندی مواد غذایی یعنی حفاظت از کیفیت و کمیت کالا و عملکردهایی نظیر سهولت مصرف، حفظ محیط زیست، انتقال اطلاعات مفید و…. را با نقش ظاهر آن مقایسه کنید.

بی شک هر دو اهمیت دارند.

شاید بتوان نقش فنی را در بسته بندی مواد غذایی  به محتویات داخل یک کامپیوتر شامل هارد، سی پی یو، رم و …. و ظاهر بسته بندی را به مانیتور تشبیه کرد.

بی شک کیفیت و انطباق قطعات کامپیوتر با هم بسیار عظیم و تعیین کننده است و مانیتور نتیجه یک عملکرد بی نظیر را نمایش خواهد داد.

نقش فنی طرح و گرافیک بسته بندی در دارو و لوازم منزل

در بسته بندی دارو و بسته بندی لوازم منزل و سایر گروههای کالایی مشابه تقریبا عملکرد گرافیک بسته بندی بیشتر برای برند سازی و معمولا بعد از خرید اتفاق می افتد. عملکرد فنی بسته بندی شامل حفظ  کیفیت و کمیت دارو و لوازم منزل و ایجاد سایر امکانات نظیر سهولت دوز مصرف، ماندگاری بالا، حفظ محیط زیست و…. از تولید شروع و تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی و پس از آن (بازیافت) هنوز ادامه دارد.

تصور کنید در موقع حمل ماشین لباسشویی شما به دلیل بسته بندی نامناسب، یک فرو رفتگی روی بدنه آن ایجاد شود.

قطعا این مساله برای شما بسیار ناراحت کننده خواهد بود. حتی اگر این جابجایی و سهل انگاری نا خواسته از طرف شما باشد.

این اشکال به برند تولید کننده نیز آسیب خواهد زد.

اهمیت بسته بندی لوازم خانگی برای تولید کننده

اما  اهمیت بسته بندی فنی و مناسب برای کارخانه سازنده چگونه است؟

اهمیت طراحی فنی بسته بندی و لجستیک مناسب برای تولید کننده بسیار پیچیده است. این اهمیت شامل کلیه انتظارات مشتری و  بسیاری از موارد نظیر

  • قیمت بسته بندی
  • جابجایی در حین تولید
  • انبارداری
  • تعداد روی هم در حمل
  • قوانین بسته بندی کشور وارد کننده در خصوص بسته بندی
  • بازیافت بسته بندی
  • سختی مونتاژ و زمان انجام بسته بندی
  •  سهولت تامین مواد اولیه بسته بندی
  • انبار ملزومات بسته بندی (حجم، قابلیت اشتعال و …)
  • محافظت از کالا مثل امکان سقوط، ارتعاشات جاده ای
  • سهولت باز کردن توسط مشتری
  • پلمپ
  •  ده ها مورد دیگر. نظیر

 بسته بندی سایر تامین کننده های قطعه و فروشندگان مواد اولیه که به کارخانه سازنده ماشین لباسشویی ارسال میگردد.

ذکر همه موارد بسیار طولانی بوده و از حوصله این مقاله خارج است.

فقط همینقدر بدانیم با بهینه سازی بسته بندی و لجستیک یک تولید کننده به همراه شبکه تامین کننده های آن میتوان ظرفیت تولید را ده ها و بلکه صدها برابر افزایش داد. هزینه ها را کاهش داد. با حداقل نیروی انسانی و راندمان بسیار بالا کار کرد.

نتیجه گیری نقش فنی و گرافیک بسته بندی دارو و لوازم منزل

 پس میبینیم که در هر دو گروه دارو و لوازم منزل اغلب کارکرد فنی و حفاظتی بسته بندی به ویژه برای تولید کننده اهمیتی صد چندان دارد.

حال باز سوال اینجاست که باید از نقش گرافیک در بسته بندی این گروه کالاها صرف نظر کرد؟

پاسخ منفی است چرا که علاوه بر برند سازی، در گروه داروهای مکمل و تقویتی مشتری حق انتخاب دارد.

 این بدین معناست که مشتری از روی قفسه فروشگاه میتواند ویتامین یا مکمل غذایی خود را انتخاب کند پس گرافیک و طراحی بسته بندی در جذب او موثر است.

همچنین برخی لوازم منزل برای دادن هدیه استفاده میشوند پس نیاز به گرافیک خوب دارند.

بررسی نقش بسته بندی در سایر گروههای کالا

حال پس از مثالهای فوق خودتان میتوانید در خصوص سایر گروههای کالا که در قسمتهای قبل نام بردیم تصمیم بگیرید.

چه این کالا یک گلدان تزیینی باشد یا یک خمپاره و یا یک دینام ماشین.

در خصوص بسته بندی اغلب کالاهای صنعتی و بسته بندی نظامی نقش فنی و عملکرد بسته بندی باز هم بیشتر می شود.

ما نمیدانیم چه موقع جنگ میشود و به کالاهای نظامی چه موقع نیاز داریم.

بسته بندی نظامی باید بتواند عملکرد خود را برای طولانی مدت حفظ نمایند. ده سال؟ بیست سال؟  پنجاه سال؟ یا همین فردا.

به همین دلیل است که استانداردهای فنی بسته بندی نظامی و کالاهای از این دست بسیار سختگیرانه، هزینه بر و مهم می باشند.

علاوه بر موارد ذکر شده، عملکرد بسته بندی نظیر سبک بودن، پرتاب از داخل هلیکوپتر، عدم اشتعال، سهولت مصرف و صدها مورد دیگر میتواند در سرنوشت یک عملیات مهم باشد.

هدف این مقاله کم کردن ظاهر بینی و نمایش عمق و پیچیدگی علم و فن  بسته بندی میباشد

منظور از ارایه این سری مقالات کم کردن نقش گرافیک در بسته بندی نیست.

بلکه نشان دادن ابعاد و پیچیدگی نقش بسته بندی بویژه در تولید می باشد. در واقع اهمیت رعایت موارد فنی قبل از رسیدن به مرحله پایانی و گرافیک.

ما باید قبل از اینکه توجه خود را به رنگ اتاقها و کاغذ دیواری آن معطوف کنیم به نقشه ساختمان، مصالح، روش ساخت، تاسیسات و …. توجه کنیم.

اگر چنین نکنیم بسته بندی های ما نیز نظیر ساختمانهای بساز بفروش شهر با رنگ و لعاب زیاد ولی کارایی و عمر مفید کم خواهد بود. ساختمانهایی که از ابتدا مشکل تاسیسات، صدا، بو، نم و …دارند و در 20 ساله کلنگی می شوند. مقایسه کنید با برجها و ساختمان های چند صد ساله کشورهای اروپایی.

خانه از پای بست ویران است    خواجه در بند نقش ایوان است

نتیجه

پس در مجموع باید گفت شکی نیست که طرح و ظاهر بسته بندی باید زیبا باشد.

ولی اهمیت زیبایی در گروه های متفاوت کالا نقش و کارکرد متفاوت دارد.

توجه به مهمترین کارکرد بسته بندی که نقش حفاظتی و افزایش طول عمر کالا میباشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بسته بندی باید کیفیت و کمیت کالا را از تولید تا مصرف حفظ کند و به محیط زیست آسیب نرساند.

علاوه بر آن بسته بندی باید دارای عملکردهای خاص با توجه به نوع کالا باشد نظیر انتقال اطلاعات، سهولت مصرف کالا، پلمپ و ….باشد.

نویسنده : کحال زاده زمستان 1397

NewsTutorial

بسته بندی دارو،نقش گرافیک بسته بندی در فروش،مشاور بسته بندی،مشاورت بسته بندی،بسته بندی فنی، بسته بندی علمی

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *